مبانی نظری مدیریت دانش، معناسازی و دانش آفرینی، شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش

دسته بندی : علوم انسانی

فرمت فایل : docx

حجم فایل : 172 کیلو بایت

تعداد صفحات : 38

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

مبانی نظری مدیریت دانش، معناسازی و دانش آفرینی، شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش


توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری




2-1 مقدمه 12
2-2 تعاریف و مبانی نظری 13
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش 13
2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش 14
2-2-3 مفهوم داده 14
2-2-4 مفهوم اطلاعات 14
2-2-5 مفهوم دانش 15
2-2-6 انواع دانش 16
2-3 معناسازی و دانش آفرینی 17
2-4 مفهوم مدیریت دانش 20
2-5 عوامل مؤثر در مدیریت دانش 22
2-5-1 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش 22
2-5-2 نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش 23
2-5-3 نقش مدیریت در مدیریت دانش 24
2-6 شیوه¬های (مؤلفه¬های) مدیریت دانش 24
2-7 ابعاد مدیریت دانش 27
2-7-1 مدیریت دانش سازمانی 27
2-7-2 مدیریت دانش شخصی 28
2-8 جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی 30
2-9 پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی 33
2- 10 نقش مدیریت دانش در برنامه¬ریزی درسی و فعالیت¬های آموزشی اعضای هیأت علمی 35
2- 11 مرور پیشینه پژوهش 40
2- 12 نتیجه¬گیری 43


2-1 مقدمه
امروزه بهره¬وری بهینه دانش، دغدغه سازمان¬های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ١٩٩٠، در بسیاری از کنفرانس¬های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می¬شوند، سرمایه به حساب می¬آیند و در مدیریت مدرن به عنوان منابعی پذیرفته شده¬اند که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک¬هایی که برای سایر حوزه¬های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده می¬شوند، هستند. دانش، به عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان-های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه¬ای، عامل حیاتی به شمار می¬رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت¬های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش را به صورت تشریفاتی و روتین انجام می¬دهند. اگر¬چه تشخیص تفاوت میان داده¬ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده¬ها و اطلاعات و تبدیل آن¬ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، 2004). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است كه سازمان¬ها بازگشت تمامی سرمایه¬های خود را به بیش¬ترین حد ممكن برسانند. یکی از سرمایه¬هایی كه كم¬ترین بهره¬برداری را داشته است، دانشی است كه در اختیار افراد آن سازمان است. دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شكل دانش ضمنی) و یا به شكل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شكل دانش صریح) ذخیره می¬شود. ذخیره¬سازی دانش شخصی به شكل سند و گزارش دشوار است و در صورتی كه به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشكل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یكپارچه¬سازی آن و به كاربردن آن برای تولید دانش و قابلیت¬های جدید ترسیم می¬كند (میتال، 2008).
از طرفی دیگر، مؤسسات دانشگاهی به عنوان مراکز تولید و اشاعه دانش بیش از هر سازمان دیگری نیازمند اجرای مدیریت دانش هستند. با این¬که دانشگاه¬ها خود مخازن دانش هستند، تاکنون به سرمایه¬های فکری و منابع علمی تولید شده به ¬وسیله جامعه دانشگاهی توجه کافی مبذول نشده است به طوری که تا به امروز هیچ¬گونه کنترلی بر دانش غیر مکتوب، دانش موجود در اذهان، صورت نگرفته و اطلاعات مدون تولید شده در داخل نیز به ندرت به گونه¬ای مجتمع و یکپارچه جمع¬آوری و در چارچوبی نظام¬مند مدیریت شده است. این ضعف مدیریتی سبب شده که بسیاری از سرمایه¬های ارزشمند موجود برای همیشه ناشناخته و دور از دسترس و بسیاری از خلاء¬های موجود هم¬چنان به قوت خود باقی بمانند. از سوی دیگر عدم توجه به اطلاعات تولید شده در داخل و فقدان یک رویکرد تجاری، دانشگاه¬ها را به لحاظ مادی نیز متضرر نموده و سبب شده است که بسیاری از این اطلاعات توسط ناشران خصوصی منتشر و در قالب منابع اطلاعاتی دوباره به خود دانشگاه¬ها فروخته شود (حاضری و صراف¬زاده، 1385).

2-2 تعاریف و مبانی نظری
2-2-1 سیر تحول مدیریت دانش
بیان دقیق تاریخچه پیدایش و نضج مدیریت دانش امکان¬پذیر نیست. می¬توان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشی¬ها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو ، 1388). بنابراین اگر¬چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه 1970 مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه 1980 و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظام¬های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام¬های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام¬های دانش مدار و مانند آن رواج یافت (دراکر2، 1993). در اواخر دهه 80 می¬توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه¬های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع¬رسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتاب¬های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه¬ 1990 فعالیت گسترده شرکت¬های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم¬گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازه¬ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده¬ فعالیت¬های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال 1995، اتحادیه اروپا طی برنامه¬ای به نام اسپریت3 بودجه قابل ملاحظه¬ای را برای اجرای طرح¬های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت¬های بزرگی مانند ارنست و یانگ4، بوزآلن و همیلتون5 و ده¬ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال¬های آغازین قرن 21 برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکت¬های بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده¬اند (داوری و شانه¬ساز، 1380). گاه¬شمار مدیریت دانش را می¬توان به طور خلاصه به صورت جدول 2-1 نشان داد.


جدول2-1 گاه شمار مدیریت دانش
دهه روند پیشرفت مفهوم مدیریت دانش
دهه 1970 مدیریت دانش مطرح شد.
دهه 1980 بر اهمیت مدیریت دانش افزوده شد و انتشارات مربوط به مدیریت دانش سیر صعودی یافت.
اوایل دهه 1990 فعالیت شرکت¬های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش شدت یافت.
اواسط دهه 1990 شبکه¬های بین¬المللی مدیریت دانش پدید آمد.
اواخر دهه 1990 مدیریت دانش در زمره فعالیت¬های تجاری شرکت¬ ¬های بزرگ درآمد.
هزاره سوم شرکت¬¬¬های بزرگ اروپایی حدود 55 درصد درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص دادند.


2-2-2 مفاهیم پایه در مدیریت دانش
تعمق در مدیریت دانش، بدون ارائه تعریف دانش و مفاهیم مرتبط به آن، امكان¬پذیر نیست. بنابراین، هر چند به اختصار، سعی شده است تعریف ساده و در عین حال دقیقی از مفاهیم مورد نظر ارائه گردد.

2-2-3 مفهوم داده
فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش (2003) داده¬ها را مجموعه واقعیات مجزا و عینی درباره حوادث، رویدادها یا واقعیات و اشکال فاقد زمینه و تفسیر، تعریف کرده است (عدلی، 1384). در واقع داده¬ها اولین سطح مدیریت دانش را تشکیل می¬دهند و عبارت¬اند از ارقام، اعداد، نمودارها و نظایر این¬ها که به خودی خود تولید معنی نمی¬کنند.

2-2-4 مفهوم اطلاعات
دومین سطح مدیریت دانش را اطلاعات تشکیل می¬دهد. این سطح، داده¬های کمی خلاصه شده را در بر می¬گیرد که گروه¬بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی شده¬اند تا بتوانند معنی¬دار شوند. اطلاعات داده¬هایی است که با هم ارتباط داشته و هدف معینی را دنبال می¬کند. بنابراین اطلاعات به زبان ساده، درک روابط بین قطعات داده¬ها یا بین قطعات داده¬ها با اطلاعات دیگر است (ابطحی و صلواتی، 1385).

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود



:: برچسب ها : مبانی نظری مدیریت دانش , معناسازی و دانش آفرینی , شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش , مبانی نظری شیوه های (مؤلفه های) مدیریت دانش , مبانی نظری , مدیریت دانش ,
ن : مدرس
ت : دوشنبه 2 بهمن 1396
   
خشکشویی آنلاین خشکشویی آنلاین انجام پایان نامه سئو
خشکشویی آنلاین بستن تبلیغات [x]